هیئت عزاداران و سینه زنان حضرت اباالفضل (ع) اردبیل
photo #1
photo #2
photo #3
photo #4
photo #5
photo #6
photo #7
photo #1
photo #2
photo #3
photo #4
photo #5
photo #6
photo #7
photo #4
photo #5
photo #6
photo #7
باز اين چه شورش است که در خلق عالم است باز اين چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است باز اين چه رستخيز عظيم است کز زمين بي نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است اين صبح تيره باز دميد از کجا کزو کار جهان و خلق جهان جمله در هم است گويا طلوع مي‌کند از مغرب آفتاب کاشوب در تمامي ذرات عالم است
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
Sunset on Koh Phangan island
Shortly before sunset
Good sculpture on Koh Samui island
That is such cute barmaid you can see here
  • این مجالس عزای امام حسین (ع) است که بهترین الگوهای بشریت را به انسانها شناسانده است....... هیئت عزاداران و سینه زنان حضرت اباالفضل (ع)
  • فرا رسیدن اعیاد شعبانیه برتمامی شیعیان جهان تبریک و تهنیت باد
  • اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
  • عباس آدوا قربان آدونده نه حکمت وار آدونله عزاداره هر يرده شرافت وار اي دست دل رباسي مشکل گشا ابالفضل دست گره گشايه جانلار فدا ابالفضل تُرکان آذریده بیر عدّه ی قلیلی یاد ایلر آند آیچنده بیر ماه بی بدیلی اولسون قسم اوشخصه معجزده ویردی سیلی اعجازیلن چراغان ایتدی بو اردبیلی بیر بینوا دمیشدی صدقیله یااباالفضل ای دردمند مسکین گل سندَ گاهگاهی اِیتسُون سَنه مداوا بو عالمون پناهی رِزق گدا آزاتماز مجموع گنج شاهی کوه سخاوتندن کافیدی پر کاهی رحمت یاغار سمادَن اتسه دعا اباالفضل - مرحوم منزوی اردبیلی
  • حسين پاينده ائتدي الصّلاتي حسيندن اولدي اسلامون نجاتي حسين غرق بلا ، سيماسي خندان حسين حيرتده قويدي کايناتي - مرحوم تاج الشعرای یحیوی اردبیلی
  • (قال النبى (صلى الله علیه و آله: ان انا ادركت لیلة القدر فما اسال ربى؟ قال (ص): «العافیة‏» « به پیامبر(ص) گفته شد: اگر شب قدر را دریابم از خدا چه چیزى را مسئلت كنم؟ فرمود: عافیت را»

ليست تماتم مطالب

  • امام حسين عليه السلام فرمودند:

    إنَّ حَوائِجَ النّاسِ إلَيکم مِن نِعَمِ اللهِ عَلَيکم فَلا تَمَلُّوا النِّعَمَ

    نياز مردم به شما از نعمتهاي خدا بر شما است، از اين نعمت افسرده و بيزار نباشيد
    (نزهه الناظر،ص 81)
  • امام حسين عليه السلام فرمودند:

    لاتـَرفع حــاجَتَک إلاّ إلـى أحـَدٍ ثَلاثة: إلـى ذِى ديـنٍ، اَو مُــرُوّة اَو حَسَب

    جز به يکى از سه نفر حاجت مبر: به ديندار، يا صاحب مروت، يا کسى که اصالت خانوادگى داشته باشد.
    (تحف العقول ، ص 247)
  • امام حسين عليه السلام فرمودند:

    فَإني لا أَرَي المَوتَ إلَّا السَّعادَةَ وَ الحَياة مَعَ الظّالِمينَ إلّا بَرماًي

    به درستي که من مرگ را جز سعادت نمي بينم و زندگي با ستمکاران را جز محنت نمي دانم.
    (تحف العقول ، ص 245)
  • امام حسين عليه السلام فرمودند:

    مُجالَسَةِ أهلِ الدِنَاءَة شَر، وَ مُجَالَسَةِ أَهلِ الفُسُوقِ ريبَة

    همنشيني با سفلگان و افراد پست ناپسند است و همدمي گناهکاران موجب بدبيني مردم و از دست دادن اعتماد و اعتبار است
    (بحارالانوار، ج75، ص 122)
  • امام حسين عليه السلام فرمودند:

    لا يأمَن يومَ القيامَةِ إلاّ مَن خافَ الله فِي الدُّنيا

    کسي در قيامت در امان نيست مگر کسي که در دنيا ترس از خدا در دل داشت
    (مناقب ابن شهر آشوب ج/4 ص/ 69) (بحار الانوار، ج 44، ص 192 )
  • امام حسين عليه السلام فرمودند:

    من دلائل العالم إنتقادة لحديثه و علمه بحقائق فنون النظر.

    از نشانه هاي عالم ، نقد سخن و انديشه خود و آگاهي از نظرات مختلف است .
    (بحارالانوار،ج75،ص119)
  • امام حسين عليه السلام فرمودند:

    مَن حاوَلَ اَمراً بمَعصِيَةِ اللهِ کانَ اَفوَتَ لِما يَرجُو وَاَسرَعَ لِمَجئ ما يَحذَرُ

    آن که در کاري که نافرماني خداست بکوشد اميدش را از دست مي دهد و نگرانيها به او رو مي آورد.
    (الکافي،ج2،ص373)(الکافي،ج4،ص117)
  • امام حسين عليه السلام فرمودند:

    إنَّ شِيعَتَنا مَن سَلمَت قُلُوبُهُم مٍن کلِّ غَشٍّ وَ غِلٍّ وَ دَغَلٍ

    بدرستي که شيعيان ما قلبشان از هرناخالصي و حيله و تزوير پاک است
    (التفسير المنسوب الي الامام الحسن العسکري عليه السلام ص309)
  • امام حسين عليه السلام فرمودند:

    لاأفلَحَ قـَومٌ اشتَـروا مَـرضـاتِ المَخلـُوق بسَخَطِ الخـالِق

    رستگـار نمي شوند مـردمـى که خشنـودى مخلـوق را در مقـابل غضب خـالق خريدنـد.
    (بحارالانوار،ج 44،ص383)
  • امام حسين عليه السلام فرمودند:

    أيما اثنَين جَرى بينهما کلام فطلب أحدهما رضَـى الاخر کانَ سابقة الىَ الجنّة

    هر يک از دو نفـرى که ميان آنها نزاعى واقع شود و يکـى از آن دو رضايت ديگرى را بجـويـد ، سبقت گيـرنـده اهل بهشت خـواهـد بــود.
    (کشف الغمة في معرفة الائمه ج 2،ص 33)
جعبه حديث


کدهاي آهنگ مورد نظرتان را جايگزين نماييد

Read fullscreen

آخرين مطالب

Recent Posts

موضوع مطالب

Blog Categories

آرشيو مطالب

Montly Archive

حديث از امام حسين (ع)

Words of Imam Hussein

لحظه شمار

calendar

نويسندگان

Authors in this site

نواي سايت

site song - ali akbari

لينکهاي مفيد

[Menu_Title]
[Menu_Code]
فلسفه و آیین تشت گذاری در اردبیل(پایتخت حسینّیت)

 

تشت گذاری یک مراسم سنتی ، مذهبی اردبیلی و جزء سنتهای عزاداری ایران است.  فلسفه آنهم این است که وقتی سیدالشهدا از مکه به سمت کوفه حرکت کردند در یکی از محلهای توقف نزدیک به کوفه فرمودند که این چشمه آب بردارید . اطرافیان حضرت با وجود اعتقاد به این که امام معصوم از وقایع آگاه است ، از حضرت پرسیدند : چرا از این چشمه آب برداریم ؟ چشمه پر آب تری در منزل بعدی وجود دارد . اطرافیانی که عارف تر و عالم تر بودند گفتند به فرموده امام معصوم نمی توان شبهه وارد کرد ، همه ظرفها و تشت ها را پر از آب کنید . وقتی کاروان به منزل بعدی رسید دیدند که آن چشمه کاملا خشک شده است . هنگامی که کاروان به صحرای کربلا وارد شد و با لشگر حر بن ریاحی که به قصد دستگیر کردن امام به کربلا آمده بود رو به رو شد ، دیدند که سپاهیان حر از تشنگی در معرض مرگ قرار دارند ، امام به حر پیغام داد که من برای تو و سپاهیانت آب آورده ام. آبها را به تشت می ریختند و سپاه حر از آن می نوشیدند. استاد شهریار در این باره شعری دارد که:

آب خود با دشمنان تشنه قسمت می کند    عزت و آزادگی بین تا کجا دارد حسین

 این را می توانیم فلسفه مراسمی بدانیم که هر ساله در ابتدای ماه محرم به منظور اعلان عزا برگزار می شود .

 و به قولی:

تشت گذاری، مراسم سنتی در عزاداری ایام عاشورا است که عمدتاً در شهرستان اردبیل برگزار می‏شود. تشت‏های آب را در مساجد و حسینیه‏ها می‏آورند و سمبل یک حادثه تاریخی است که در کربلا اتفاق افتاده است.

 مردم دست به تشت و آب می‏زنند و نوعی بیعت با امام حسین‏علیه‏السلام و حمایت از حضرت عباس‏علیه‏السلام می‏کنند. آب تشت‏ها را مردم در شیشه‏هایی برای شفا و تبرک برمی‏دارند. این سنت از حادثه جوانمردانه آب دادن امام حسین‏علیه‏السلام به سپاه حر در 27 ذیحجه گرفته شده، که آب مشک‏ها را در تشت‏ها ریختند و تمام لشکر حر و اسبان را سیراب کردند. این سنت سمبولیک تأسی از اقدام سالار شهیدان است" به این مراسم تشت گردانی هم می‏گویند.

آیین تشت گذاری در اردبیل

رسم "تشت گذاری" یا "تشت گردانی"  از جمله مراسمی است که منسوب به شهر اردبیل، به طور خاص و مردم آذربایجان، به طور عام است؛ در این آیین، "تشت" نماد مشک سقای کربلا و آب، نماد رود و فراتی است که به روی حسین (ع) و یارانش بسته شد.

مراسم تشت گذاری در اردبیل از ۲۷ذیحجه شروع می ‌شود و در سی ‌ام این ماه به پایان می ‌رسد؛ براساس یک رسم قدیمی، شهر اردبیل به شش محله بزرگ تقسیم می ‌شود و هر یک از محلات کوچک نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی، تابع یکی از این محلات ششگانه می‌ شود.

شروع تشت گذاری در سه روز مانده به محرم طوری برنامه‌ ریزی شده است که هر روز در دو محله بزرگ این مراسم برگزار شود.

تشت هایی که در این مراسم مورد استفاده قرار می‌ گیرند، گرد، از جنس برنز و یا مس است؛ بعد از عزاداری، ریش ‌سفیدان و عاشقان حسین(ع) در هر محله، تشت ها را بر دوش حمل کرده و وارد مساجد می ‌شوند؛  حاضران در مسجد به احترام به پا خواسته و در جلو آنها دسته سینه زنی با شعار "الدخیل یا ابوالفضل" سینه می ‌زنند.

پس از آن، ریش‌ سفیدان با دور زدن مسجد، تشت ها را در جای مخصوص خود قرار می ‌دهند، آنگاه  تشت ها را از آبی که در کوزه‌ها بر دوششان حمل کرده‌اند، پر می ‌کنند.

محل قرار گرفتن تشت در مساجد شهر اردبیل، جایگاهی ویژه است

برخی از مورخان بر این باورند که احداث جایگاه تشت در مساجد اردبیل بعد از روی کار آمدن حکومت صفویه انجام شده است؛ محل قرار گرفتن تشت در مساجد شهر اردبیل نیز جایگاهی خاص بوده و سکوهایی که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌ گیرد، یکی از ویژگیهای معماری مساجد این منطقه است.

جایگاه مخصوص تشت در یکی از اضلاع  دیوار مساجد به صورت "طاق ‌نما" ایجاد می ‌شود و در طول سال طشتها روی این سکوها قرار دارند؛ در مواردی نیز ممکن است طشتها از قبل در خانه ای که صاحب آن نذر کرده، قرار داشته باشد که در این صورت نیز دسته های عزادار به آن خانه مراجعه کرده و پس از انجام عزاداری، تشتها را برداشته و به طرف مکان برگزاری مراسم می برند.

قدیمی ‌ترین تشت موجود در مساجد اردبیل متعلق به مسجد "بازار چاقوسازان" است که  قدمت آن به  عصر "شاه عباس اول" باز می ‌گردد؛ در داخل و لبه این تشت، نقش و نگار گیاه و ماهی حک شده و در لبه آن نیز عبارت و تاریخ "وقف نمود به حضرت عباس ۱۰۳۸" نقش بسته است.







بازديد : 3404

سه شنبه 7 آبان 1392 | 11:5 | نويسنده : خادم الحسین (ع)
مطالب مربوط

طراحي پوسته از : ايران نقش
تمام حقوق سايت متعلق به :
هیئت عزاداران و سینه زنان حضرت اباالفضل (ع) اردبیل مي باشد


ساعت هاست ويندوز